Laza vállak – vállfájások kezelése

A kora tavaszi kerti munkák kezdetén, vagy a teniszezés, az aktívabb sportolás idején, sokan hirtelen túlterhelik ízületeiket, s hetekig alig alszanak a fájdalom miatt.

A vállízület fájdalma igen gyakori, oka legtöbbször gyulladás vagy megerőltetés. A gyulladás során az ízület fájdalmas, vörös és meleg. Ez a fájdalom éjszaka fokozódhat. A nyugalomra általában javul, de teljesen nem szűnik meg; mozgatásra viszont rosszabbodik. Az akut szakaszban általában pihentetést, hűtést, ill. gyulladáscsökkentő gyógyszereket javasolnak – ilyenkor a mozgásterápia nem alkalmazható.

Gyengéd gyógytorna

Az akut szak elmúlásával kezdjük meg az ízületek kíméletes mozgatását!

• Az izmok lazítására nagyon jó a Terrier-féle mobilizációs masszázstechnika. A masszázs – egyensúlyra törekedve – a teljes elérhető mozgáspályán végez mozgatást a mozgáspálya két szélső pontja között, miközben a lapocka és a váll környékén lazítja a feszülő izmokat.

• Az ízületen belül létrejövő csúszó mozgások kezelésére a felkarcsont fejére és az ízületi árokra alkalmazott merőleges irányú nyomás alkalmas, a hanyatt, ill. hason fekvő érintett karjára gyakorolt óvatos húzás mellett.

Jó tudni! Ha az ízületi fej csúszása a tokon belül már lehetővé válik, akkor megkezdhetjük az ízület aktív tornáztatását .

A tornát hanyatt fekve kezdjük, mert a vállízület ebben a helyzetben van leginkább tehermentesítve!

• Feküdjünk hanyatt, két lábunkat tegyük talpra! Mindkét kezünket nyújtsuk ki a combunk mellett úgy, hogy tenyerünk a plafon felé mutasson! Lassan csúsztassuk a földön felfelé vállmagasságig a kezeinket, majd vissza a combunk mellé! Ismételjük meg 10-szer! Ezután a felfelé csúsztatásnál ne álljunk meg vállmagasságnál, hanem csúsztassuk addig, amíg képesek vagyunk! Ezt is ismételjük meg 10-szer!

Hason fekve a lapocka összezárását-nyitását, a kar fej mellé emelését, valamint az oldalon keresztül a fülek mellé felcsúsztatását tudjuk legjobban erősíteni. Ha ebben a helyzetben elemeljük karunkat a felülettől, amelyen fekszünk, akkor a gravitáció ellen dolgoztatjuk a lapocka zárását végző izmainkat. A gyakorlatot érdemes először hajlított könyökkel végezni, és csak utána kinyújtani a könyökünket oldalra.

Amennyiben a hanyatt és hason fekvés közben végzett gyakorlatok már jól mennek, érdemes ülve vagy állva tornázni.

• Álljunk szembe egy tükörrel, hogy figyelhessünk arra, hogy a két vállunkat egyforma magasságban tartsuk, és a gyakorlat alatt ne húzzuk fel a fájósat!

• Képzeljük el, hogy egy üvegfal előtt állunk, amire fel akarunk mászni! Két kezünket váltakozva egyre feljebb tegyük.

• Oldalra nyújtsuk ki a kezeinket vállmagasságban, és lassan kis köröket rajzoljunk!

• Ugyanebben a helyzetben vízszintes nyolcasokat (végtelen jeleket) rajzoljunk a levegőbe!

Csak óvatosan terheljük!

• Ha a kar súlyát már elbírjuk, rátérhetünk a súlyzóval (1 kg) végzett gyakorlatokra. A tok meszesedésének veszélye miatt nagyobb súllyal végzett gyakorlatokat (pl. vödörcipelés) nem javasolunk.

• Kiváló tornaeszköz a gumiszalag , melyet a gyógyászati üzletekben lehet beszerezni. A piros és zöld színű szalag ellenállása a legalkalmasabb a célra. Csak igen erős izomzat esetén alkalmazzuk a kék, ill. a barna színűt!

Akármilyen kellemetlen a váll mozgatása a letapadt, meggyengült izomzat miatt, a siker, hogy újra fájdalommentesen tudjuk karjainkat mozgatni, hamar elfeledteti az elszenvedett kellemetlenségeket.

Egyéb alternatívák

Az ízületi fájdalom csillapítására a következő természetes módszereket is kipróbálhatjuk:

• Macskakarom -kapszula – remek gyulladáscsökkentő

• Ördögkarom -kapszula – szintén hatékony gyulladáscsillapító

• Bio-glukózamin – elősegíti az ízfelszínek síkosítását, és csökkenti a súrlódást, segít a porcot regenerálni

• Zöldkagylóhéj-kivonat – ez is a porcépítésben vesz részt, és csökkenti az ízületi kopást

• Cink, szelén és egyéb ásványok – a gyulladáscsökkentést támogatják, a magnézium és a kalcium pedig az izmok ellazulását segíti

• Heveny gyulladásnál inkább a jegelés, krónikusnál viszont inkább a meleg pakolások és borogatások javasoltak – itt elsősorban a héjában főtt tört krumplival vagy a fűzfakéregteába áztatott kendővel történő borogatást javasoljuk

• Használhat lazító és vérkeringés-aktiváló aromákat tartalmazó masszázsolajat is, pl. kipróbálhatja a „ Könnyed mozdulat ” fürdő- és masszázsolajat

• Az akupunktúra, a lézerkezelés és a kiropraktika is igen hatékony módszernek bizonyul akut és krónikus esetben is.

Molnár Ágnes

  • Szófelhő